08 elokuuta 2011

Käyttäjälähtöistä viestintää

Ei taida löytyä yhtäkään päivää, jolloin viestinnän ammattilainen ei törmäisi siihen, että lähetettäväksi tarkoitettu viesti vaatii työstämistä, jotta sillä edes teoriassa tavoitettaisiin haluttu kohderyhmä.

Halutut sanomat on kirjoitettu organisaatiolähtöisesti tai ne sisältävät jonkin ammattikunnan jargonia, jota vastaanottajan on mahdotonta ymmärtää. Viestinnän ammattilaisen selkärankaan on iskostuneet tietyt asiat, jotka hän ammentaa joka kerta esiin, kun on lähettämässä sanomaa. Tämä  työkalupakki koostuu seuraavista asioista:



  1. Mieti kohderyhmä
  2. Editoi teksti kohderyhmän kielelle - vastaanottajan on ymmärrettävä sanomasi vaivatta. 
  3. Pohdi parhaat jakelukanavat
  4. Kirjoita viestisi persoonallisesti, vaikuttavasti, ytimekkäästi ja julkaisukanava huomioiden.
  5. Julkaisetko viestisi verkkosivuilla tai sosiaalisessa mediassa: Katso, että  käyttäjä pystyy etenemään haluamallasi tavalla ja helposti, jos sanomasi edellyttää toimintaa. 
Viestinnän tulee olla ensisijaisesti loppukäyttäjälähtöistä, jotta se ymmärretään, vaikuttaa ja saa aikaan haluttua toimintaa.

Puuttuuko perustyökalupakista jotain? Vinkkaa toki.

2 kommenttia:

  1. Niin kuin itse toteat: koko pakki istuu 'miksi?'-kysymyksen päällä: Ensin täytyy oikeasti miettiä, *miksi* viestitään ja mikä on tavoite, joka halutaan saavuttaa. Loppu onkin vain tekemistä. :-)

    VastaaPoista
  2. Suunnitelmallisuudessa siis kaiken avain! Todellakin näin on Lotta ja sen jälkeen vain kääritään hihat :)

    VastaaPoista